OM COACH ELENA

Din träning och hälsa är 

min passion!

 


Hej! Jag heter Helén "Elena" Olsson och jobbar heltid som högstadielärare på dagtid och som Personlig tränare och gruppträningsinstruktör på på kvällar och helger - för att jag älskar det!. Mölnlycke OUTDOOR är mitt egna företag med utomhusträning som jag successivt utökar hela tiden. Jag är utbildad personlig tränare och kostrådgivare och har jobbat som grupptränare i fyra år. 

Mitt fokus är att inspirera dig och coacha dig till att se på dig själv ur ditt bästa ljus. För mig är träning en del av min vardag och den ger mig mental kraft och fysisk styrka. Min passion är att coacha dig fram till en livstil som passar just dig med bra träning och god hälsa. Att träna utomhus är min egna favorit - det ger lite extra energi och livsglädje!

Jag ser verkligen fram emot att träna tillsammans med dig!

 

Reportage av Tove Eliasson

Inne att träna ute

Populariteten för utomhusträning i olika former ökar alltid vid den här tiden på året, i takt med att vårsolen börjar lysa starkare på himlen. Med Coronaviruset härjande i samhället har det dock blivit mer aktuellt än någonsin. Oavsett anledning så kan utomhusträning vara ett smart alternativ till gymmet, antingen ensam eller i grupp.

Det är en grå lördagsmorgon i Mölnlycke. Dimman är tät och verkar inte ha planer på att lägga sig. Den fuktiga luften framhäver skogens dofter av jord och granbarr. Det dystra vädret påverkar dock inte stämningen vid Finnsjögårdens utomhusgym. En liten grupp människor står samlade vid sjökanten och pratar, deras uppsluppna röster och skratt hörs redan på håll. Allt eftersom klockan närmar sig tio blir gruppen större, slutligen står där ett tiotal personer och väntar.

Snart glider en silverfärgad bil in framför Finnsjögårdens klubbstuga. Med energiska steg och ett stort leende på läpparna närmar sig personliga tränaren Helén Olsson, 43, sin grupp. På jackryggen står Coach Elena tryckt i stora guldbokstäver. Helén är i huvudsak högstadielärare, men träningen är en självklar del av hennes vardag och när hon inte själv styrketränar är det här hon befinner sig. Två dagar i veckan leder hon träningspass där naturens egna redskap varvas med kettlebells och hopprep. Årstid eller väder spelar ingen roll, konceptet är likadant oavsett.

- Jag ser faktiskt inga nackdelar med utomhusträning, säger hon.

Listan med fördelar är desto längre enligt Helén. Man orkar mer, det är bättre luft, är det kallt ute så blir det naturligt att man kör hårdare. Samtidigt är det prestigelöst och övningarna är lätta att anpassa efter individens behov. Eftersom man inte är bunden till ett gym finns det mer frihet och möjlighet till variation. Utomhusmiljön tänker hon kan ge positiva effekter även för den psykiska hälsan:

- Det blir en harmoni i själen.

Enligt Folkhälsomyndigheten kan olika typer av friluftsliv mycket riktigt bidra till bättre psykisk hälsa, till exempel i form av minskad stress. Att kombinera natur med fysisk aktivitet kan därför verka positivt för både ens fysiska och psykiska välmående.

I centrala Göteborg står psykologistudenten Ida Mounir, 21, i sin hall och snörar på sig de röda springskorna. Morgonsolen skiner över staden men hon funderar ändå på om tillräckligt varmt klädd. Till slut drar hon på sig en mössa också och ger sig ut för dagens runda.

Att psykisk hälsa och utomhusträning hänger ihop kan Ida intyga. Sedan tre år tillbaka har hon använt sig av löpträning som ett sätt att få utlopp för negativa känslor. Precis som Helén tycker hon att prestationskraven som lätt dyker upp inne på gymmet minskar då hon är utomhus.

- Man kan göra det när som helst och man kan se ut hur som helst.

Efter ett varv i Slottsskogen har Ida fått upp värmen och mössan åker av igen. Nu styr hon istället stegen mot Botaniska trädgården, ett av hennes favoritställen nu på våren när blommorna börjar slå ut. I början var hennes rundor cirka tio minuter åt gången, men hon ökade gradvis längden på sina pass.

- Jag kan vara ute i flera timmar nu. Fast med pauser då såklart; ibland sätter jag mig och solar ett tag. Löpningen har blivit mer av en vardagsgrej nu.

Tillbaka i Mölnlycke är det dags för träningspasset att börja. Heléns energi smittar av sig på gruppen, alla verkar lika ivriga att sätta igång. De behöver inte vänta länge. Precis när musiken startar spricker även den tidigare så mulna himlen upp och solskenet välkomnas tacksamt av deltagarna. Efter några högintensiva tabataövningar - eller "uppvärmning" som Helén skämtsamt kallar det - till tonerna av allt från Rocky till Uptown Funk är det dags för stationsträning. Kämpaglöden är på topp hos deltagarna, men de lyckas ändå varva träningen med skämt och skratt. Helén går runt och hejar på samt hjälper till med tekniken för de som behöver.

Även om Helén hållit på med det här konceptet sedan i höstas så har det blivit extra aktuellt i och med den rådande samhällssituationen. Det har den senaste tiden tillkommit några nya i gruppen vars gym har stängt på grund av Coronaviruset. Även folk som inte själva är med på passen har hyllat hennes initiativ över sociala medier. Om de nuvarande omständigheterna blir långvariga kan det mycket väl innebära en växande popularitet för hennes grupp. Det fina vårvädret kan också vara en bidragande faktor.

- Jag tror inte folk tänker på att man kan träna ute annars, säger hon. Regnar det så är det många som tänker att man inte kan gå ut.

I och med covid-19 uppmuntrar Folkhälsomyndigheten ytterligare till utomhusträning, eftersom smittrisken utomhus är betydligt mindre. Väljer man trots det att träna inomhus är rådet att begränsa antal deltagare i aktiviteterna samt att upprätthålla en strikt hygien.

- Jag tycker inte man ska stänga ner allt, det är väldigt viktigt att komma ut ändå och träna, menar Ida.

Helén tycker även hon att det är viktigt att hålla igång träningen även i dessa tider, det kan till och med vara viktigare än vanligt:

- Så länge man inte är sjuk ska man träna tänker jag, bara man håller avstånd och torkar rent. Träning gör ju att man håller sig friskare.

Passet börjar närma sig sitt slut, gruppen samlas för att stretcha tillsammans. När det är dags att gå hem är det många som dröjer sig kvar, småpratar lite och hjälper till att bära bort träningsredskapen till bilen. Trots det hårda passet verkar alla ha mycket energi kvar till resten av dagens aktiviteter.

Tove Eliasson


Källor:

Folkhälsomyndigheten. (2019). Friluftsliv. Hämtad 2020-03-29 från https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/friluftsliv/

Folkhälsomyndigheten. (2020). Rekommendationer angående idrott och träningsanläggningar med anledning av covid-19. Hämtad 2020-03-29 från https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-idrotts--och-traningsanlaggningar/